تبلیغات
پایگاه نماز
چگونه کودکان را به نماز علاقه‌مند کنیم؟

تربیت الهی انسان، نیازمند مقدمات و زمینه‌هایی است تا والدین بتوانند در این امر موفق شده و فرهنگ نماز را در وجود فرزندانشان ماندگار کنند.

والدین باید همچون باغبانی دانا و دلسوز، بستر رشد گل‌های باغ خود را بشناسند و با بهره‌گیری از زمینه‌های مناسب، شاهد شکفتن گل‌های باغشان باشند تا عطر دل‌انگیز عشق و بندگی را در قلوب آنان به یادگار بگذارند.

زمینه‌سازی و فراهم کردن شرایط و بهره‌گیری از زمینه‌های مختلف مادی و معنوی، لازم است بیشتر در دوران کودکی و نوجوانی و قبل از سن بلوغ شرعی تحقق یابد تا والدین بتوانند در این سن، فرزندانشان را با نماز و نحوه ارتباط با خدا آشنا سازند، وگرنه در سن بلوغ و بعد از آن، دچار مشکل خواهند شد.

زمینه‌های تربیتی نماز را به زمینه‌های بیرونی مانند محیط خانوادگی و رفتار و برخورد اطرافیان با کودک و نوجوان، و زمینه‌های درونی که مربوط به خود کودک و نوجوان است، می‌توان تقسیم کرد.

زمینه‌های بیرونی

محیط خانواده، محیط اجتماع و تمام کسانی که به نحوی با کودک و نوجوان ارتباط دارند، زمینه‌های بیرونی محسوب می‌شوند، این زمینه‌ها می‌تواند اثر و نقش سازنده یا تخریبی بر آنان بگذارد، کودکان و نوجوانان بـه امور محسوس و ظاهری توجه بیشتری دارند، بـه همین دلیل، این امور برایشان با اهمیت‌تر است.

فراهم ساختن زمینه‌های بیرونی تربیت به منظور ترغیب کودک و نوجوان به نماز، می‌تواند محرک فعالیت، حرکت و تمایل او به سوی فرامین الهی و رهنمودهای قرآن کریم باشد. در ذیل، برخی از این زمینه‌ها، به اختصار مورد بررسی قرار می‌گیرد:

 

- طرح و گفتگو درباره نماز

اگر والدین در حضور کودک و نوجوان، مسایل و معارف مربوط به نماز را طرح و درباره آن گفت‌وگو کنند، به طور غیر مستقیم بر آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت، صحبت و گفت‌وگو درباره نماز می‌تواند در قالب شعر و سرود، قصه و حکایت، توضیح مطالب مربوط به نماز، طرح و نقاشی و مانند آن انجام شود تا در ذهن و روان کودک و نوجوان، اثر گذاشته و با توجه به حس کنجکاوی‌ای که دارند، خود به فعالیت فکری و عملی در این موضوع وادار شوند.

نکته قابل ذکر اینکه، والدین نباید چنین فکر کنند که نسبت به مسایل نماز آگاه هستند، پس چه ضرورتی دارد این مطالب را بین خود مطرح کنند؟ طرح و گفت‌وگوی عمدی درباره نماز، بیانگر اهمیتی است که والدین به این امر می‌دهند و موجب جلب توجه کودک و نوجوان به جایگاه ارزشی نماز می‌شود.

- ارتباط با دوستانِ نمازخوان

والدین سعی کنند با خانواده‌ها و افراد متدین، ارتباط و رفت و آمد داشته باشند، چرا که چنین خانواده‌هایی، فرزندان متدین و نمازخوانی دارند که می‌توانند بر افکار و اعمال کودک آنان، اثر مثبت و سازنده بگذارند. همچنین لازم است کودک و نوجوان ترغیب شود تا دوستانی برگزیند که برای نماز و آداب اسلامی، اهمیت قائل هستند، زیرا در مواقعی، تأثیر رفتار و گفتار کودکان بر یکدیگر، بیشتر از سایرین است.

علاوه بر این‌ها، عمل نمازگزاران کودک و نوجوان در جمع همسالان خود، می‌تواند احساس نیاز به شخصیت جمعی آن‌ها را ارضا کند. تکرار این گونه موارد موجب اُنس و علاقه آنان به نماز خواهد شد.

- ارائه الگو

میل به داشتن الگوی مطلوب در کودکان و نوجوانان مشهود است و دوست دارند از کسی یا کسانی که از هر جهت مورد علاقه آنان است، تقلید کنند و رفتار و گفتارشان را مطابق رفتار الگو تنظیم کرده تا شبیه و مانند آن شوند. والدین با بهره‌گیری از این میل و خواسته آنان، می‌توانند الگوهای بسیار خوب و عالی از کـسانی که اهل عبودیت و نماز هستند به آن‌ها معرفی کنند، انبیای الهی، امامان معصوم (ع) و انسان‌های وارسته، از جمله الگوهای ارزنده و درخشانی هستند که می‌توان به کودک و نوجوان معرفی کرد تا در سایه آن، به گمراهی گرفتار نشود.

علاوه بر این، خود والدین با اعتقاد و پای‌بندی نسبت به دین، به ویژه با اهمیت دادن به نماز و عملکرد و رفتار درست، می‌توانند الگوی ارزنده و مفیدی برای فرزندانشان باشند، خصوصاً هنگامی که عامل گفته‌های خود نیز هستند.

بنابر این، کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف زندگی خود، محتاج الگو هستند تا بتوانند افکار، آرزوها و تلاش‌های خود را مطابق آن تنظیم کنند، اینان در مسایل الهی و دینی نیز که به طور فطری با آن در ارتباطند، در جست‌وجوی یک الگوی معنوی هستند، وجود چنین فردی، آنان را در امر به هدایت و رستگاری، کمک شایانی خواهد کرد.

فرزند و نماز

- نماز در حضور کودک و نوجوان

یکی از عواملی که می‌تواند باعث شوق و علاقه به نماز و آداب الهی در کودک و نوجوان شود، آموزش بصری است، زیرا این‌گونه آموزش‌ها به دلیل اثربخشی و تأثیر بیشتر، موجب یادگیری، تغییر رفتار یا ایجاد رفتار تازه می‌شود. علاوه بر این، آموزش بصری عمیق‌تر بوده و دیرتر فراموش می‌شود و زودتر از آموزش‌های دیگر تأثیر می‌گذارد.

والدینی که هر چند وقت یک‌بار، کودک و نوجوان خود را با اخلاق حسنه و دعوت محبت آمیز به مساجد و اماکن مذهبی می‌برند، در علاقه‌مند کردن فرزندان خود به نماز، موفق‌تر از دیگرانند. البته این کار در صورتی موفقیت‌آمیز است که به خستگی و دل‌زدگی کودک و نوجوان منجر نشود.

نماز خواندن در منزل و در حضور کودک نیز اثر مثبت و سازنده‌ای خواهد گذاشت، مثلاً اگر والدین در اتاقی که کودک مشغول بازی و یا نقاشی است، سجاده خود را پهن کرده به نماز بایستند، اثر معنوی ماندگاری خواهد گذاشت.

- جاذبه‌های ظاهری

ظواهر زیبا و جاذبه‌های گوناگون، به خودی خود شوق‌آور و رغبت‌انگیزند، این ظواهر و جاذبه‌ها (صادق یا کاذب) بر روح کودک و نوجوان، تأثیر بیشتری می‌گذارد، به طوری که در بسیاری مواقع، بدون داشتن دلیل درست به سوی چیزی که دارای ظاهری زیبا است، کشیده می‌شود.

والدین می‌توانند از آنچه که مربوط به ظواهر نماز است، در ترغیب فرزندانشان بهره گیرند تا به تدریج به نماز عادت کرده و سپس به باطن نماز اُنس یابند. به عبارت دیگر، از شور و اشتیاق ظاهری بـه شعور باطنی و آگاهی درباره نماز نایل شوند.

اگر والدین مطابق میل و خواسته کودک و نوجوان برایشان سجاده زیبا، مهر و تسبیح دلخواه، عطر، لباس مناسب برای پسران و مقنعه و چادر نماز برای دختران تهیه کنند، به یقین کار ارزنده و صحیحی را انجام داده‌اند، خواندن نماز با صوت و قرائت زیبا و دل‌انگیز و یا تهیه سرودهای دلنشین درباره نماز، می‌تواند زمینه‌های رغبت آنان را به عمل صالحی چون نماز فراهم کنند.

منبع: فارس


آموزش نماز به کودکان بصورت تصویری

آموزش نماز به کودکان بصورت تصویری

بعد از قنوت به رکوع و سپس به سجده میرویم پس از سجده، سر از مهربرداشته، نشسته و می گوییم: أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله, اللهم صلِّ على محمد وآل محمد .

آموزش نماز به کودکان ابتدایی

  

نیت وتکبیر گفتن

آموزش نماز,آموزش تصویری نماز,کودکان,نماز


 ابتدا دستها را تا نزدیک گوش بالا می بریم نیت می کنیم و می گوییم : الله أکبر

آموزش نماز,آموزش تصویری نماز,کودکان,نماز


پس از نیت وتکبیر گفتن سوره ی حمد و بعد از آن یک سوره ی دیگر از قرآن ، مثلا”سوره ی اخلاص را می خوانیم.

 آموزش نماز,آموزش تصویری نماز,کودکان,نماز



سپس خم می شویم، به قدری که دستهایمان به زانو برسد و می گوییم: سُبحان ربی العظیم و بحمده

 آموزش نماز,آموزش تصویری نماز,کودکان,نماز



دو سر انگشت شست پا، دو سر زانو، دو کف دست را روی زمین و پیشانی را بر روی خاک و یا سنگ و چوب قرار  می دهیم و میگوییم 
سبحان ربی الأعلى و بحمده

آموزش نماز,آموزش تصویری نماز,کودکان,نماز


در رکعت دوم پس از خواندن حمد و سوره دو دست را روبروی صورت گرفته و می گوییم : ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرﺓ حسنه و قنا عذاب النار .

آموزش نماز,آموزش تصویری نماز,کودکان,نماز



بعد از قنوت به رکوع و سپس به سجده میرویم پس از سجده، سر از مهربرداشته، نشسته و می گوییم: أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله, اللهم صلِّ على محمد وآل محمد .

تسبیحات اربعه
در رکعت سوم تسبیحات اربعه را می گوییم: سُبحان الله, والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أکبر سپس به رکوع و بعد از آن به سجده میرویم و دوباره در رکعت چهارم تسبحات اربعه را می گوییم.



سلام در رکعت آخر پس از آنکه به رکوع و سجده رفتیم نشسته و پس از تشهد می گوییم: السلام علیک أیُّها النبی ورحمة الله وبرکاته، السلام علینا وعلى عباد الله الصالحین، السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

دوستان عزیز

نماز ظهر و عصر و عشاء که چهار رکعت هستند را به این شکل می خوانیم. اما در نماز صبح که دو رکعت است پس از تشهد در رکعت دوم سلام می گوییم و در نماز مغرب که سه رکعت است در رکعت سوم پس از سجده تشهد و سلام می گوییم. دوستان خوبم بعد از نمازتون دعای برای سلامتی و ظهور امام زمان (عج) که شما رو خیلی دوست داره، یادتون نره

نماز کودکان

 Untitled-11

روزى پیغمبر اکرم (ص) با جمعی از مسلمین در نقطه اى نماز مى گذارد. موقعى که آن حضرت به سجده مى رفت امام حسین علیه السّلام که کودک خردسالى بود به پشت پیغمبر سوار مى شد و پاهاى خود را حرکت مى داد و هی هى مى کرد. وقتى پیغمبر مى خواست سر از سجده بردارد او را مى گرفت، پهلوى خود به زمین مى گذارد. باز در سجده‎ى دیگر، و تا پایان نماز طفل مکرر به پشت پیغمبر سوار مى شد. یک نفر یهودى ناظر این کار بود. پس از نماز به حضرت عرض کرد: شما با کودکان خود طورى رفتار مى کنید که ما هرگز چنین نمى کنیم. پیغمبر اکرم در جواب فرمود: اگر شماها به خدا و رسول خدا ایمان مى داشتید به کودکان خود عطوف و مهربان بودید.
مهر ومحبت پیغمبر عظیم الشأن نسبت به کودک، مرد یهودى را سخت تحت تأثیر قرار داد و صمیمانه آئین مقدّس اسلام را پذیرفت.[۱]
منبع :[۱] . بحار الانوار، جلد ۱۰،‌ص ۸۳٫


شعر آموزش نماز

سلام عزت آرد

 

خیر و سعادت آرد

 

نشان دین سلام اسـت

 

بهتر ز هر كلام اسـت

حمد خدای یكتا

 

كه افـریده ما را

 

كنیم او را سـتایش

 

داده به ما اسایـش

ما بنده خداییم

 

امـت مصطفائیم

 

قرآن شرافت ماست

 

تاج سعادت ماسـت

نماز ركن دین است

 

مونس مؤمنین است

 

نمـاز خواندن مـا

 

چه خوب و دلنشین است

ما بـچه های زهرا

 

اهل نماز هستیم

 

پیش خـدا و مردم

 

ما سرفراز هـستیم

نماز ما مـرتـب

 

توصبح وظهروهرشب

 

خدا از ما راضیه

 

نمره هامون عالیه

چشم و چراغ خونه

 

پاك و تمیز می‌مونه

 

تو باغ پر فرشته

 

مثل گل بهشته

وضو

دوستان خوب و خشرو

 

گل‌های شاد خوشبو

 

با هم بریم به اردو

 

اسم قشنگش وضو

آب می‌ریزی رو صورت

 

دست می‌كشی با دقت

 

از پیشونی تا چونه

 

شسته میشه به سرعت

نوبت رسید به دستا

 

رو دست راست ابتدا

 

از روی آرنج بریز

 

به سمت پایین بیا

تا سر انگشت بشور

 

دست چپم همین جور

 

خدای خوب و دانا

 

این طوری داده دستور

وقتی رسید با آخر

 

حالا با یك دست تر

 

قبل از، مسح پاها

 

باید كشید مسح سر

می‌شوئیم ما دست و رو

 

با آب می‌گیریم وضو

 

تمیز و پاكیزه باش

 

می‌ریم سر جانماز